ناگفته های گفتنی ناگفته های گفتنی

ناگفته های گفتنی

درددل.گلایه.مشکلات.دین.خانواده.بیماریها.محدودیتها.باورها.خواسته ها .انتظارات.عشق.قوانین

 

 

سفته و نحوه تکمیل و وصول آن ونقش سفته د رمعاملات دولتی ( قسمت دوم)

 

·        سقفی برای یک سفته

 هر برگ سفته سقف خاصی برای تعهدکردن دارد ، مثلا اگر روی سفته ای نوشته شده باشد تا «یک میلیون ریال» یعنی آن سفته حداکثر برای تعهد 100 هزار تومان دارای اعتبار است و با آن نمی توان به پرداخت مثلا 200 هزار تومان تعهد کرد.

نحوه تهیه ( خرید سفته)

سفته را از باجه های بانک ملی باید تهیه نمود اگرچه امروزه در بازار نیز افرادی هستند که سفته به فروش میرسانند ولی لازم است توضیح دهم که اولا در این جور مواقع سفته را به مبلغی گرانتر از بهاء واقعی آن  میفروشند دوما ممکن است با توجه به روشهای متعدد جعل اسناد از اعتبار واقعی برخوردار نباشد و یا جعلی باشند.

 

·        بهاء سفته:

قيمت فروش سفته سه‌ هزارم مبلغ اسمي سفته مي‌باشد که روي سفته ثبت شده است.مثال:

مبلغ سفته اگر تا 200.000.000 ریال باشد بهاء آن 600.000 ریال است .

·        سفته را چطوری تنظیم کنیم؟

طبق ماده 308 سفته علاوه بر امضا یا مهر باید دارای تاریخ بوده و علاوه بر این ، اطلاعات زیر هم روی آن ثبت شود:  

مبلغی که باید پرداخت شود، نام و نام خانوادگی گیرنده وجه ، تاریخ پرداخت وجه ، علاوه بر اینها نوشتن نام و نام خانوادگی صادر کننده ، اقامتگاه وی و محل پرداخت سفته نیز ضروری است. در صورتی که سفته برای شخص معینی صادر شود، نام و نام خانوادگی او در سفته آورده می شود، در غیر این صورت به جای نام او نوشته می شود در «وجه حامل». در صورتی که نام خانوادگی یک شخص معین نوشته شود، این شخص طلبکار می شود و در غیر این صورت هر کسی که سفته را در اختیار داشته باشد طلبکار محسوب می شود و می تواند در سر رسید سفته مبلغ آن را طلب کند  البته اگر سفته عندالمطالبه باشد، صادرکننده باید به محض مطالبه مبلغ آن را پرداخت کند.

عکس نمونه سفته تکمیل شده

·        آیا میتوان سفته مشروط صادر کرد؟

در حالی كه مطابق ماده۱۸۴ قانون مدنی، عقد ممكن است مشروط یا معلق باشد، لیكن در قلمرو حقوق تجارت، شرط و قید با طبیعت اسناد تجاری و تسریع و تسهیل گردش این اسناد سازگاری ندارد. طبیعت سند تجاری اقتضا میكند كه متضمن هیچ گونه قید و شرطی نباشد چرا كه هر قید و شرطی مانع از ایفای نقش صحیح و اصولی سند تجاری خواهد بود. صفت تنجیزی سند تجاری به این معنا است كه پرداخت وجه مندرج در سند تجاری مشروط و معلق به قید و شرطی نباشد و اعتبار سند به تحقق شرط موكول نگردد. در بحث صفت تجریدی گفتیم كه وقتی سند تجاری امضاء شد و به گردش درآمد، ذاتا و مستقلاً موضوعیت پیدا میكند. مجرد بودن سند تجاری از رابطه حقوقی منشاء خود، برای سهولت و اطمینان در گردش سریع آن در امر تجارت است. سند تجاری ممكن است دست به دست بین تجار به گردش درآید.

بنابراین ، همانطور كه تاجر انتقال گیرنده سند ملزم نیست به رابطه حقوقی منشاء صدور سند توجه كند، نباید نگران شروط احتمالی مندرج در سند و ادعاهای جنبی آن مثل ادعای عدم تحقق شرطی كه بین صادر كننده و ایادی بعد از او مقرر شده است باشد.
در ماده 313 قانون تجارت می‌خوانیم: « وجه چك باید به محض ارائه كارسازی شود ». در قسمت اخیر ماده ۳ قانون صدور چك نیز آمده است: «هر گاه در متن چك شرطی برای پرداخت ذكر شده باشد ، بانك به آن شرط ترتیب اثر نخواهد داد» . در بند ۲ ماده یك كنوانسیون ۱۹۳۰ ژنو در خصوص شرایط برات، با عبارت « دستور پرداخت بدون قید و شرط مبلغ معین »، بر وصف تنجیزی برات تاكید شده است. در طرح پیش نویس قانون اصلاح قانون تجارت، مقررات مشابه بند 2 ماده یك كنوانسیون ژنو 1930 پیش بینی شده است
سئوالی كه در اینجا مطرح می‌شود این است كه نوشتن قید و شرط در متن سند چك یا سفته یا برات چه اثر حقوقی دارد؟ آیا شرط، باطل و كان لم یكن تلقی می‌شود یا اینكه نوشتن شرط موجب تبدیل سند تجاری به غیر تجاری می‌گردد؟ عده ای بر این نظرند كه شرط مندرج در سند باطل و كان لم یكن شناخته می‌شود و وجود شرط در متن سند ، موجب استبدال ماهیت سند تجاری نمی‌گردد.

 آقای بابك مسعودی (عضو هیات علمی دانشگاه و وكیل دادگستری) در مقاله ای تحت عنوان اصول حاكم بر اسناد تجاری به استناد قسمت اخیر ماده ۳ قانون صدور چك، ضمن كان لم یكن دانستن شرط مینویسد: «حكم قانونگذار راجع به كان لم یكن بودن شروط مندرج در چك خصوصیتی ندارد تا آن را جزء احكام اختصاصی چك بدانیم بلكه به عكس ملاك آن منطقا در برات و سفته نیز قابل استنباط است .

اعمال قاعده بلا اثر بودن شرط با سایر اصول حاكم بر اسناد تجارتی هم سوست و از بی اعتباری غیرمنطقی اسناد تجاری و مخدوش شدن تعهدات امضاء كنندگان سند جلوگیری مینماید . بنابراین صدور سند به صورت مشروط ، اوصاف تجارتی آن را زایل نمیكند بلكه تنها بر شرط مذكور اثری مترتب نمیگردد  این نظر نمی‌تواند مورد قبول واقع شود. زیرا نه تنها وجود شرط موجب بی اعتباری سند و مخدوش شدن تعهدات امضاء كنندگان نمی‌شود و ملازمه ای بین شرط و بطلان سند قابل تصور نیست تا فقط این استدلال را همسو با سایر اصول حاكم بر اسناد تجارتی بدانیم، بلكه باطل و كان لم یكن دانستن شرط، بر خلاف اراده طرفین معامله و اصل صحت و وفای به شرط است. از طرف دیگر، اینكه بانك نباید به شرط مندرج در چك ترتیب اثر بدهد ، به خاطر آن است كه بانك مرجع قضایی و تشخیص حق و ناحق نیست و وظیفه ای جز پرداخت وجه یا صدور گواهی عدم پرداخت ندارد. لذا حكم مقرر در قسمت آخر ماده ۳ قانون صدور چك منصرف از بحث صفت تنجیزی است و مبین حكمی در مورد صحت و بطلان شرط نمی‌باشد. وقتی شرط صحیح و واجد اعتبار قانونی شناخته شد ، دیگر از نظر حقوقی و قضایی نمی‌توان به آن ترتیب اثر نداد. بنابراین، نتیجه وصف تنجیزی سند تجاری این نیست كه شرط باطل باشد. بلكه باید معتقد باشیم سندی كه به واسطه مشروط شدن به قید و شرط، در برخی موارد وصف تنجیزی خود را از دست می‌دهد ، فقط ماهیت تجارتی آن به سند غیر تجارتی تبدیل می‌شود.

استدال كلی و نسبی:

 شرط مندرج در یك سند تجاری ممكن است از ناحیه صادر كننده ، ظهرنویس ( انتقال دهنده ) یا ضامن و در مورد برات ممكن است از ناحیه برات گیر ( قبول كننده برات ) باشد. در گردش یك سند تجاری ، افراد متعدد و با عناوین مختلفی ممكن است دخالت داشته باشند. سئوالی كه مطرح می‌شود این است كه اگر در هر مرحله از مراحل مذكور شرطی در سند نوشته شود، آیا ماهیت آن سند به طور كلی به سند غیر تجارتی تبدیل می‌شود یا اینكه استبدال فقط نسبت به امضاء كننده مشروط و ایادی بعد از او صورت می‌گیرد؟ در پاسخ می‌گوییم؛ اگر شرط از ناحیه صادر كننده سند ( اعم از سفته ، چك یا برات ) باشد ، نباید احكام سند تجاری بر آن بار شود. زیرا چنین سندی واجد آثار اطمینان و عدم استماع ایرادات نخواهد بود. در ماده دو كنوانسیون 1930 ژنو راجع به برات، بدون اینكه شرط مندرج در برات را بی اعتبار بداند ، سند مشروط را فاقد ارزش برات دانسته است.
اما اگر غیر از صادر كننده، از طرف امضاكنندگان دیگر سند تجاری شرطی به سند الحاق شود ، نباید درج چنین شرطی را موجب تبدیل كلی سند بدانیم. بلكه فقط در رابطه بین امضاكننده مشروط و ایادی بعد از او ( و نه بین ایادی بعد از او ) این سند فاقد ارزش سند تجارتی است. در فراز اول ماده 233 قانون تجارت در باره قبولی برات آمده است : « اگر قبولی مشروط به شرط نوشته شد برات نكول شده محسوب است ». واضح و روشن است كه برات نكول شده نیز در زمره اسناد تجارتی و تابع احكام خاص خود می‌باشد. برات دهنده و هر یك از ظهرنویسها در مقابل دارنده برات مسئولیت تضامنی دارند ( ماده 249 قانون تجارت ). با این حال در فراز دوم ماده 233 قانون تجارت می‌گوید : « ... ولی معهذا قبول كننده‌ی بشرط در حدود شرطی كه نوشته مسئول پرداخت وجه برات است ». قسمت آخر ماده 233 مبین این معنا است كه اگر چه در برات نكول شده، مسئولیت قبول كننده مشروط همانند سایر امضا كنندگان برات نیست، ولی نه تنها شرط باطل نیست ، بلكه قبول كننده در حدود شرط خود مسئولیت دارد. هرچند این شرط مانع سرعت و اطمینان لازم در مبادلات پولی است و چه بسا اثبات تحقق شرط مستلزم رسیدگی قضایی بسیار طولانی است.
شایان ذكر است كه در طرح پیش نویس اصلاح قانون تجارت، چنانچه شرط مربوط به مرحله صدور سند باشد از نظریه استبدال كلی، و در صورتی كه مربوط به مراحل بعدی باشد از نظریه استبدال نسبی پیروی شده است.
3 –
وصف جایگزینی: وضع مقررات خاص و حمایتهای قانونی از اسناد تجاری بخصوص چك، به خاطر آن است كه این اسناد جایگزین پول نقد شود. حجم زیاد و حمل غیر مطمئن پول و سیاستهای جلوگیری از خروج پول از سیستم بانكی و كاهش نقدینگی نزد اشخاص و به منظور فراهم ساختن امكان برنامه ریزی دقیق و اعمال سیاستهای پولی و بانكی، دولتها را بر آن داشته است كه با وضع مقررات خاص و حمایتهای قانونی، اسناد تجاری را در مبادلات تجاری رواج دهند. امروزه اسناد تجاری به عنوان وسیله پرداخت نقشی نظیر پول دارند. با این تفاوت كه پول با برخورداری از پشتوانه دولتی، پرداخت آن تضمین شده و قابلیت گردش نامحدود را دارد، ولی اعتبار اسناد تجاری متكی به اعتبار متعهد یا متعهدین آن و در نتیجه پرداخت وجه سند غیر مطمئن است و قابلیت گردش محدود و مقید دارد. بنابراین، آنگونه كه هدف دولتها و قانونگذاران بوده است، اسناد تجاری به عنوان جایگزین پول رواج پیدا نكرده است.

منظور از بحث جایگزینی اسناد تجاری این نیست كه ببینیم چك و سفته و برات در جامعه و مبادلات تجاری به جای پول رواج گسترده و فراگیر پیدا كرده است یا نه. بلكه وصف جایگزینی اسناد تجاری یك بحث حقوقی و در مقام پاسخ به این سئوال است كه آیا دادن سند تجاری در مقام پرداخت تعهد پولی و مدنی موجب برائت مدیون و سقوط تعهد مدنی می‌شود یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت باشد، می‌گوییم سند تجاری از وصف جایگزینی برخوردار است. برای روشن شدن مسئله به یك نمونه عملی توجه فرمایید:

 در یك معامله راجع به آپارتمان، خریدار به جای پرداخت ثمن چكی معادل ثمن صادر و به فروشنده تسلیم می‌نماید. اما چك به دلیل كسر موجودی در حساب صادر كننده پرداخت نمی‌شود و از سوی بانك محال علیه گواهینامه عدم پرداخت صادر می‌گردد. حال با توجه به اینكه تاخیر در پرداخت ثمن از موجبات حق فسخ برای فروشنده می‌باشد، این سئوال مطرح می‌شود كه آیا صدور چك ولو اینكه وجه آن از سوی بانك محال علیه پرداخت نشود، به منزله پرداخت ثمن و قطعی شدن معامله است یا خیر؟ در همین فرض ، اگر به جای خریدار آپارتمان ، شخص دیگری از جانب او چكی معادل ثمن صادر و تسلیم نماید وضعیت حقوقی مسئله چه خواهد شد؟ اگر در این قبیل موارد، صدور سند تجاری به منزله پرداخت ثمن یا به عبارت دیگر به منزله تبدیل تعهد مدنی به تعهد ناشی از سند تجاری باشد، در این صورت برای سند تجاری وصف جایگزینی قائل شده‌ایم.

در اینكه صدور و تسلیم اسناد تجاری موجب برائت ذمه متعهد از تعهد مدنی و تبدیل آن به تعهد تجاری می‌شود یا خیر اتفاق نظر وجود ندارد. آشنایی با دلایل هر گروه در نفی و اثبات وصف جایگزینی ما را به درك روشنتری از موضوع نزدیك می‌كند.


دلایل مخالفان وصف جایگزینی:

 عده‌ای معتقدند هرگاه در معامله‌ای از سند تجاری مثل چك یا سفته به عنوان وسیله پرداخت ثمن یا مال‌الاجاره یا سایر تعهدات پولی استفاده شود، به صرف صدور و تسلیم سند، تا وقتی كه وجه سند پرداخت نشده است، تعهد مدیون ساقط نشده و ذمه وی در قبال همان تعهد مدنی منشاء كماكان پابرجا است. این گروه برای اثبات نظر خود به دلایل زیر تمسك می‌جویند:
1 -
تبدیل تعهد به تراضی دو طرف و گاه به موافقت اشخاص ثالث نیاز دارد. این تراضی باید به قصد تبدیل تعهد باشد نه به منظور استفاده از سند تجاری به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت.
2 -
قصد طرفین از مبادله سند تجاری، ایجاد تعهد جدید باشد. در حالی كه استفاده از سند تجاری فقط طریق ایفای تعهد سابق می‌باشد.
3 -
قصد ایجاد تعهد جدید به منظور زوال تعهد سابق باشد. در حالی كه سند تجاری غالباً در تقویت تعهد پیشین دریافت می‌شود، نه برای اسقاط آن.
4 -
بین قصد ایجاد تعهد جدید و قصد زوال تعهد سابق ملازمه و پیوند وجود داشته باشد. بنابراین، باید قصد مشترك و ملازمه بین زوال و ایجاد تعهد احراز شود.
5 -
اصل بر عدم تبدیل تعهد است. لذا چه منشاء تردید، سقوط تعهد یا ایجاد تعهدباشد و چه تركیب و ملازمه بین آن دو، در هر حال اصل عدم را جاری میكنیم و بار ارائه دلیل به عهده مدعی وقوع تبدیل تعهد است.
6 -
اصل بر بقای تعهد سابق است مگر اینكه خلاف آن ثابت شود
7 -
مطابق ماده 292 قانون مدنی، تبدیل تعهد به اعتبار یكی از صور تبدیل دین، تبدیل دائن، یا تبدیل مدیون محقق می‌شود. در حالی كه صدور سند تجاری برای پرداخت بدهی مدنی مشمول هیچ یك از صور مذكور نیست.
بنابراین، به اعتقاد این گروه صدور سند تجاری نوعی پیوند بین رابطه حقوقی سابق و تعهد برواتی ایجاد می‌كند تا در صورت عدم پرداخت وجه سند تجاری، ذینفع بتواند تعهد اصلی را مطالبه نماید. صدور سند تجاری مثل چك مبتنی بر توافق طرفین در تغییر وسیله پرداخت است و در صورت بلا محل بودن چك تعهد اصلی با تمام آثار خودش پابرجاست و ذینفع برای رسیدن به حق خود مخیر در استفاده از تعهد اصلی یا برواتی است.

دلایل طرفداران وصف جایگزینی:

گروه دوم معتقد است كه با صدور سند تجاری، دین مدنی ساقط شده و به تعهد تجاری تبدیل می‌شود. به تبع سقوط تعهد مدنی به واسطه تبدیل تعهد ، كلیه تضمینات دین سابق نیز زایل می‌شود. این گروه در توجیه نظر خود به دلایل زیر استناد می‌كنند:
 
الف:  همینكه طرفین به صدور سند تجاری تراضی می‌كنند، تبدیل تعهد مدنی به برواتی را پذیرفته اند و ملزم به رضایت خود هستند.

ب : تبدیل تعهد مطابق عرف اقتصادی است. زیرا وقتی در معامله‌ای ثمن كالا به صورت چك دریافت می‌شود ، طلبكار برای رسیدن به طلب خود طبق مقررات سند تجاری اقدام می‌كند.
ج : ایجاد تعهد مضاعف بر تعهد سابق محتاج دلیل است. بنابراین، اصل عدم تعهد اضافی است.
د :  اشتغال ذمتین به دین واحد صحیح نیست. یعنی یك نفر را نمی‌توان بابت دین واحد دو بار متعهد دانست
در مورد وصف جایگزینی اسناد تجاری و تبدیل تعهد مدنی به تعهد تجاری، رویه‌های متفاوتی در دادگاهها اتخاذ شده است.

شعبه 65 دادگاه حقوقی دو تهران به شرح دادنامه شماره 689 مورخ 17/10/1373 صدور سفته به منظور پرداخت مال‌الاجاره را به منزله تبدیل تعهد تلقی نموده و با سقوط تعهد اصلی ، ضمانت از آن را هم منتفی دانسته است[].

 شعبه دوم دادگاه عمومی كرج در دادنامه شماره 478 مورخ 12/10/1374 صدور چك بابت ثمن معامله را ولو اینكه چك مزبور برگشت شده باشد به منزله پرداخت ثمن ( ایفای تعهد ) دانسته است[].

در مقابل، شعبه 186 دادگاه عمومی تهران در دادنامه شماره 2022 مورخ 11/2/1375 ، در رد تبدیل تعهد اصلی به تعهد ناشی از سند تجاری اینگونه استدلال شده است كه « ...مصداق تبدیل تعهد این است كه اسباب تعهد و متعلق موضوع آن با یكدیگر با یكدیگر مغایرت داشته باشد، بدین معنی كه سبب و متعهد‌به غیر از تعهدات عقد قدیم باشد در حالی كه با جایگزین شدن سفته های جدید صرفاً دین سابق به مدیون جدید منتقل شده و در انتقال دین ... وثایق سابقه از بین نمی‌رود
به نظر می‌رسد آنچه كمتر مورد توجه قرار گرفته این است كه وصف جایگزینی اسناد تجاری حاصل توافق و تراضی طرفین نیست، بلكه صفت جایگزینی ناشی از قواعد حقوقی حاكم بر اینگونه اسناد است. بر خلاف نظر مخالفین وصف جایگزینی، برای تبدیل تعهد مدنی به تعهد برواتی نیازی به احراز قصد تبدیل تعهد و تصریح به اسقاط تعهد سابق و ایجاد تعهد جدید نیست. بلكه استبدال از آثار و نتایج صدور سند تجاری است و در صورتی كه طرفین برای جلوگیری از این اثر توافق نكرده باشند، پذیرش دو تعهد با احكام و آثار متفاوت بر ذمه یك شخص راجع به دین واحد بر خلاف اصل است. وصف جایگزینی نتیجه منطقی وصف تجریدی و موافق با مقررات خاص حاكم بر اسناد تجاری است. بنابراین باید معتقد باشیم، صدور سند تجاری در مقام پرداخت دین مدنی موجب تبدیل تعهد مدنی به تعهد تجاری و سقوط تعهد سابق با تمام تضمینات آن است مگر اینكه طرفین به ضمیمه شدن تعهد جدید به تعهد سابق تصریح كرده باشند، یا با دلایل و مدارك متقن چنین توافقی احراز شود.

4
ـ وصف شكلی:

 در اعمال حقوقی شكل سند از اهمیت چندانی برخوردار نیست، بلكه آنچه واجد اهمیت اساسی می‌باشد ماهیت عقد و اصل رضایی بودن آنها است. ولی در اسناد تجاری ، شكل سند از اركان اساسی به شمار می‌رود؛ تا جایی كه عدم رعایت شكل ، باعث خروج سند از شمول مقررات خاص اسناد تجاری می‌شود. استاد محترم جناب آقای بهرام بهرامی در مقاله وصف تجریدی در اسناد تجاری مىفرمایند : «در اسناد تجاری شكل و فرم سند دارای اعتبار و اهمیت بسزایی است . قانونگذار برای صحت و اعتبار اسناد تجاری از نظر شكلی شرایطی را پیش بینی كرده است ... اگر سند تجاری فاقد یك یا چند شرط از شرایط اساسی بوده باشد ، دارنده چنین سندی حق استناد به اصل عدم توجه ایرادات را نخواهد داشت. بنابراین عدم رعایت شرایط شكلی و ماهوی در تنظیم سند تجاری ممكن است بعضاً موجب بلا اعتبار شدن سند مزبور و باعث از دست دادن قوه اجرایی سند و یا حتی موجب خروج سند مزبور از زمره اسناد تجارتی گردد»[].

 آقای بابك مسعودی در این باره می‌نویسد: «جنبه شكلی اسناد تجاری ( در حقوق تجارت ایران و كنوانسیون های ۱۹۳۰ و ۱۹۳۱ ژنو ) اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته و نقایص شكلی موجب بی اعتباری آنها میگردد . لزوم احترام به شكل و صورت سند ، بدین جهت است كه به امضاء كنندگان سند تفهیم نماید ، تعهد ایشان جنبه تجریدی دارد
رای تمیزی شماره 1490-13/6/1317 شعبه یك دیوانعالی كشور در مقام بیان همین معنا است :

مطابق ماده 310 قانون تجارت صدور نوشته از تاجر به عنوان چك ، وقتی چك محسوب است و احكام و آثار قانونی چك بر آن مترتب مىشود كه صادر كننده در موقع صدور آن ورقه ، نزد محال علیه، وجه و اعتباری داشته و مطابق مقررات تنظیم شده باشد و الا نوشته از اسناد عادی غیر تجارتی محسوب و در حكم حواله عادی تشخیص مىشود و نمىتوان یك چنین ورقه ای را چك رسمی دانست تا احكام برات طبق ماده 249 ق. ت . بر آن جاری شود
مطابق ماده 223 قانون تجارت، برات علاوه بر امضا یا مهر برات دهنده باید دارای قید كلمه (برات) در روی ورقه، تاریخ تحریر (روز و ماه و سال)، اسم شخصی كه باید برات را تادیه كند، مبلغ، تاریخ تادیه، مكان تادیه، اسم شخصی كه برات در وجه یا حواله كرد او پرداخته می شود و با تصریح به این كه نسخه اول یا دوم یا سوم یا چهارم الخ است باشد. مطابق ماده 225 این قانون تاریخ تحریر و مبلغ برات باید با تمام حروف نوشته شود. در صورتی كه برات شرایط شكلی مندرج در ماده 223 ( به استثنای قید كلمه برات ) را نداشته باشد؛ به موجب ماده 226 این قانون، آن سند مشمول مقررات راجعه به بروات تجارتی نخواهد بود.
مستفاد از مواد 307 و 308 قانون تجارت، سفته ( فته طلب ) باید علاوه بر امضاء متضمن شرایط زیر باشد:

 الف) تاریخ صدور،

 


لینک مستقیم http://mihanhamkar.com/buy_product_step2.php?uid=1746&pid=1572

نظرات شما عزیزان:

حسين
ساعت22:24---19 بهمن 1397
با سلام
از كسي بابت طلبي ميخاستم سفته بگيرم كه اون شخص سفته اي رو اورد كه يكبار كامل تكميل شده بود و به نام شخص ديگه اي بودو كامل اسم و نشاني طرف رو خط زديم و پشت سفته رو كامل پشت نويسي درست كرديم و امضا و انگشت گرفتيم
ميخاستم ببينم اين سفته قابل وصول ميباشد يا نه ????

پاسخ:

بله مشکلی نداره



رضا
ساعت2:10---22 بهمن 1396
باسلام
من ی سفته دارم ک کد ملی و ادرس فرد متعهد در داخلش ب عمد اشتباه نوشته باید چکار کنم؟راهی برای وصولش هست؟

پاسخ: اطلاعات سجلی روی سفته تاثیری در وصول یا لاوصول شدن سفته ندارد 

شما مراحل قضایی را با اطلاعات واقعی از فردی که امضا کرده دنبال کنید انشالله به حق تان میرسید



يلدا
ساعت18:53---27 آذر 1396
با سلام ، من براي سفر ازم سفته خواستن براي ضمانت و ازم درخواست شده كه فرد ضامن علاوه بر امضا و اثر انگشت سفته رو مهر هم بكنيم در بانك ، ميشه توضيح بدين چطور و در چه بانكي ميشه سفته رو مهر كرد ؟ اخه حساب ضامنم كشاورزيه اما بهش گفتن بايد بري ملي فقط
پاسخ:
پاسخ: من درست نفهمیدم که چرا برای سفر سفته از شما میخواهند ولی فکر میکنم شاید هزینه سفر شما از طریق وام تامین میشود که در این صورت ممکن است وام دهنده برای تضمین وامش سفته و ضامن بخواهد پس ضامن باید مهر و امضا کند اگر فرض من درست باشد موردی ندارد اما اگر فرض من غلط است مجدد توضیح بدهید تا پاسخ مناسبتر بدهم


علیرضا منتظری
ساعت13:14---16 آذر 1396
سلام خسته نباشید من از یکی از سرویسکاران مبلغ ده میلیون سفته گرفتم بابت ضمانت کارش الن میخوام سفته هارو بزارم اجرا اما ب خاطر مشغله کاری وقت نمیکنم میخواستم ببینم چقد دوندگی داره و کسی هست که این کارو انجام بده؟
پاسخ: سلام بله شما میتوانید سفته را بفروشید یعنی با تنزیل مثلا 10 درصد به فردی بفروشید و ایشان پیگیر وصولش باشند وصول سفته هم مانند بقیه مراجعات قضایی روال اداری دارد


هادی
ساعت7:38---26 مهر 1396
سلام من مبلغ هشت میلیون از یک نفر سفته داشتم بعداز طریق موسسه داوری از او شکایت و در اظهاراتم هفت تومان نوشتم و داور فقط کپی سفته ها را از من گرفت و الان اصل سفته ها دست خودم هست و الان اطلاعاتی از من در سفته ها نیست و پولم را از طریق قسطبندی از دادگاه در حال گرفتنم میخواستم بدانم آیا میشود آن یک تومن الباقی سفته را به کسی بفروشم یا خودم از بانک ملی واخواست بگیرم?برای من خطری ندارد?
پاسخ:بله میتوانید بقیه پول را مطالبه نمایید لطفا به داور مراجعه نمایید و اشتباه پیش آمده را برای وی شرح دهید در این صورت مشکل شما حل خواهد شد در غیر اینصورت مجدد واخواهی کنید


هادی
ساعت7:37---26 مهر 1396
سلام من مبلغ هشت میلیون از یک نفر سفته داشتم بعداز طریق موسسه داوری از او شکایت و در اظهاراتم هفت تومان نوشتم و داور فقط کپی سفته ها را از من گرفت و الان اصل سفته ها دست خودم هست و الان اطلاعاتی از من در سفته ها نیست و پولم را از طریق قسطبندی از دادگاه در حال گرفتنم میخواستم بدانم آیا میشود آن یک تومن الباقی سفته را به کسی بفروشم یا خودم از بانک ملی واخواست بگیرم?برای من خطری ندارد?
پاسخ:توضیح در پست قبلی دادم


بیتا
ساعت16:22---2 مهر 1396
باسلام من دوسفته از کسی به مبلغ ده و دو میلیون دادم که فرد پشت ان را امضا کرده ایا قانونی است؟
پاسخ:روی سفته و در محلی که نوشته شده است :محل امضا متعهد ... بایستی امضا شود البته اگر روی صفحه را امضا نموده است و پشت آن را نیز که مشکلی ندارد


احمد
ساعت15:55---14 شهريور 1396

با سلام
بنده در شرکتی کار میکنم و تقاضای وام کرده ام و شرایط شرکت بصورتی است که باید در ازای وام دریافتی ده میلیون سفته بدهم ازشما تقاضادارم بنده را راهنمایی فرمایید .
پاسخ: سلام معمولا اشخاصی که وام پرداخت میکنند اعم از بانکها و موسسات و حتی ادارات و شرکتها هنگام پرداخت وام سفته معادل اصل وام و بهره آن را اخذ میکنند که در پایان و پس از بازپرداخت کامل آن را عودت میدهند اما شرکتها به هنگام وام به کارکنان خود این کار را نمیکنند چرا که حقوق ماهیانه فرد تضمین آن می باشد مگر اینکه شما رابطه استخدامی قوی نداشته باشید و مسولین صندوق وام شرکت بترسند که در وسط راه رابطه استخدامیتون با شرکت قطع بشه که در این صورت سفته اخذ می نمایند در هر صورت اخذ سفته در مقابل وام توجیه منطقی دارد .

 

 

 

 

https://t.me/A_Rahgozar



منوچهر
ساعت17:18---6 مرداد 1396
باسلام ضمانت وام کسی هستم پرداخت نکرده ازاو سفته گرفتم ودر ثبت تعهد داده که اگر وامش را نداد سفته ها قابل اجرا شوند آیا این سفته ها با وجود تعهد ثبتی قابل وصولند لطفا توضیح بدهید ممنون از شما
پاسخ: سلام بله قابلیت واخواست و وصول دارد . https://t.me/A_Rahgozar


مولود
ساعت16:33---18 خرداد 1396

سلام خسته نباشيد خيلي خوبه كه جوابگو هستين ميشه خواهشا كمك من هم بكنيد ؟


همسر من بخاطر شرايط كاري و بدهي سفته اي رو به يك شخص داده جهت ضمانت در ان سفته هيچ چيزي ننوشته فقط اسم و فاميل نوشته و امضا كرده
ايا اين سفته معتبر هست ؟ با توجه به اينكه هيچ كداماز بندها رو پر نكرده ؟
سوال دوم من اينه كه يك سفته ديگري نيز به شخص ديگر پرداخت كرده كه تاريخهاخط خوردگي داشته و تمامي تاريخ ها به عدد فقط نوشته شده و حتي اسم شخصي كه سفته بهشون داديم خط خورده و اسم شخص ديگري نوشته شده ايا اين سفته قابل اجراست

و سوال اخرم ايا كسي كه متعهد شخصي كه سفته داده ميشود فقط يك امضا بدون هيچ اسم و فاميل و تاريخ و نوشته اي در پشت برگه زده ايا حكم ضمانت رو داره براش ؟
ممنون ميشم جواب بديد
پاسخ: سفته ای که امضا بشه قانونا قابلیت وصول از مجاری قانونی را دارد سفته قابلیت پشت نویسی و انتقال به فرد یا افراد دیگر را دارد اگر خط خوردگی به گونه ای باشد که ظهر نویسی ها مبهم شود یا گیرنده سفته نتواند از اعتبار قانونی سفته استفاده کند ممکنه قابل وصول نباشه ولی در هر صورت سند تجاری قابلیت طرح دعوا را دارا است امضا زده باشه کافیه به این معنی که میتونه خودش مشخصات را کنار امضا بنویسه

 

آی دی من در تلگرام

 

https://t.me/A_Rahgozar

 



محمد
ساعت21:57---11 ارديبهشت 1396

سلام من هفته پیش جهت کاری رفتم الان یک هفته میشه که مشغولم صاحب کار یه قرار داد سه ماهه نوشت که نسخه دوم را به من نداد سه روز پیش یه سفته 100000ریالی را با مغلطه گی از من اثر انگشت گرفت فرداش پشیمون شدم از کارم و تقاضای استردادسفته و فسخ قرارداد کردم که میگه نمیشه و باید کار کنی ضمنا در سفته فقط اثر انگشت من روشه . ممکنه راهنماییم کنید چطور این سفترو پس بگیرم با تشکر فراوان
پاسخ: سفته دست هرکس باشه میتونه تقاضای وصول آن را بکند حالا این فرد صاحب کار باشد یا یه فرد معمولی بهتره با مذاکره و مصالحه سفته را پس بگیرید در عیر اینصورت میتونه برات درد سر درست کنه اثر انگشت هم کافیه

 

آی دی من در تلگرام

 

https://t.me/A_Rahgozar

 



مسعود
ساعت12:54---8 ارديبهشت 1396
سلام برای انجام کاری از من 100میلیون سفته ضمانتی میخوانن و اسرار به ننوشتن قراداد دارند تاریخ روی سفته گفتند ننویس ولی نوشتن کلمه ضمانت رو باهاشون قطعی کردم آیا ننوشتن تارخ تا آخر عمر منو متعهد میکنه آیا نوشتن کلمه جهت ضمانت حسن انجام کار طرف وصول سفته رو مشروط به ثابت کردن قصور از من می کنه و در نهایت بعد از حواله کرد اسم طرف رو بنویسم تا اسم شرکتش که البته ثبت رسمی نداره و آیا لازمه کلمه حواله کرد رو خط بزنمم ؟ تشکر از شما
پاسخ: تاریخ ننویسی خودش تاریخ رو بعدا مینویسه و چون مدت شش ماه بعدد از سررسید قابل واخواهیه به خاطر این ازت خواستن تاریخ ننویسی که هر وقت خواستن اقدام کنن ضمانت در سفته مانع از واخواهی آن نمیشود اما در محاکم قضایی میتوانید طی دادخواست برای اثبات قضیه اقدام کنید خط زدن حواله کرد فقط پشت نویسی های بعدی را عیر ممکن میسازد اسم گیرنده هم کمکی به وصول یا عدم وصول نمیکند چون هم اشخاص حقیقی و هم حقوقی میتوانند برای وصول سفته اقدام نمایند آی دی من در تلگرام https://t.me/A_Rahgozar


علی
ساعت6:58---18 فروردين 1396

سلام
خسته نباشید
من پنج میلیون تومان از یکی طلب دارم خودش یه سفته امضا کرده و چیزی ننوشته داخلش
یه کارمند هم پشت سفته رو اسم خودش و کدملیشو نوشته بعدش دوتا امضا زده آیا این سفته معتبره؟
پاسخ: بله سفته اعتبار کافی دارد و قبلیت واخواهی و وصول

 

آی دی من در تلگرام

 

https://t.me/A_Rahgozar

 



حسن
ساعت13:36---22 اسفند 1395

مطابق با قراردادی.جهت خرید مبیع در تاریخ معین
3 فقره سفته سفید امضأ داده شده. ومتعد علاوه بر روی سفته پشت آن را نیز امضأ زده.حال اینجانب جهت مطالبه اقدام به پر کردن سفته ها نمودم در حین پر کردن در درج تاریخ صدور قلم خوردگی ایجاد شد .آیا با توجه به اینکه متعد پشت سفته ها را نیز امضأ کرده.میتوان تاریخ صدور قلم خورده را در پشت سفته اصلاح نمود

پاسخ: بله اساسا الزامی به امضا پشت سفته ها توسط صادر کننده نیست این یک شانس برای شماست بالای امضا میتوانید توصیح صحت تاریخ را بنویسید

 

آی دی من در تلگرام https://t.me/A_Rahgozar



مجید
ساعت9:41---3 بهمن 1395

با سلام
بندهدر یک شرکت مشغول به کار بودم و مبلغ 10000000 تومان بعنوان ضمانت از بنده بصورت سفید امضا دریافت نمود. بنده بدلیل مشکلاتی که داشتم یک ماه زودتراز قراردادم از شرمت جداشدم و متعد شده بودم که یک ماه قبل از رفتن خبر بدم که این کار را نردم . حال شرکت میتواند سفته بنده را به اجرا گذارد ؟آیا راهی برای دفاعیه وجو دارد ؟
پاسخ: بله سفته ربطی به شروط بین شما و دارنده سفته ندارد مگر اینکه در قرارداد شرطی ذکر شده باشد و حالا که شرط ذکر شده وشما به شرط عمل نکردید ایشان میتوانند سفته را واخواهی نمایند پیشنهاد بنده این است که شخصا یا در معیت یک یا جند فرد مصلح به فرد مراجعه کنید و موضوع را تفاهمی حل کنید .

آدی من در تلگرام 


https://t.me/A_Rahgozar



اکبر صادقی
ساعت13:28---25 دی 1395
باسلام و سپاس از راهنمایی های شما
من ازکسی طلب دارم به مبلغ 4میلیون 500 تومان طرف حسابم روی به حواله کرد اسم خودشو نوشته هرچند در ذیل متعهد مشخصات خودش هست .آیا می توانم جهت وصول اقدام کنم
ممنون میشم سریعتر راهنمایی بفرمایید. متشکرم
پاسخ: جلو حواله کرد باید اسم شما نوشته بشه متاسفانه این سفته در حال حاضر توسط شما قابلیت وصول ندارد ولی در صورت پشت نویسی و امضا توسط صادر کننده امکان وصول آن فراهم میشود 0 آی دی من در تلگرام https://t.me/A_Rahgozar


اکبر صادقی
ساعت13:27---25 دی 1395
باسلام و سپاس از راهنمایی های شما
من ازکسی طلب دارم به مبلغ 4میلیون 500 تومان طرف حسابم روی به حواله کرد اسم خودشو نوشته هرچند در ذیل متعهد مشخصات خودش هست .آیا می توانم جهت وصول اقدام کنم
ممنون میشم سریعتر راهنمایی بفرمایید. متشکرم
پاسخ: جلوی حواله کرد باید اسم شمار رو می نوشت این سفته توسط شما قابلیت وصول ندارد مگر اینکه توسط صادر کننده پشت نویسی و امضا شود آی دی من در تلگرام https://t.me/A_Rahgozar


سمیه فاضلی
ساعت10:16---4 آذر 1395
با سلام.من در یک آرایشگاه قسمتی را برای کاشت ناخن اجاره کردم حدود یه ماه بعد آرایشگاه را اماکن پلمب کرده است،با توجه به اینکه من سفته دادهام بدون اینکه قید شود برای ضمانت آیا به مشکل میخورم ؟؟جون من خواستار کنسل قرارداد هستم و ایشون این کارو انجام نمیدن،اگه نخوام برم اونجا و سفته ها دستشون بمونه مشکل ساز واسه من؟؟روی برگه اثرانگشت و امضا هست
پاسخ : با سلام بله اسناد تجاری بدون توجه به دلیل ارائه آنها قابلیت وصول دارند . بهتر است شما از طریق مذاکره موضوع را حل کنید .


سمیه فاضلی
ساعت10:15---4 آذر 1395
با سلام.من در یک آرایشگاه قسمتی را برای کاشت ناخن اجاره کردم حدود یه ماه بعد آرایشگاه را اماکن پلمب کرده است،با توجه به اینکه من سفته دادهام بدون اینکه قید شود برای ضمانت آیا به مشکل میخورم ؟؟جون من خواستار کنسل قرارداد هستم و ایشون این کارو انجام نمیدن،اگه نخوام برم اونجا و سفته ها دستشون بمونه مشکل ساز واسه من؟؟روی برگه اثرانگشت و امضا هست
پاسخ:ا با سلام بله اسناد تجاری بدون توجه به دلیل ارائه آنها قابلیت وصول دارند . بهتر است شما از طریق مذاکره موضوع را حل کنید .


حسین
ساعت19:58---19 آبان 1395
سلام.خسته نباشید
من میخواهم با یک شرکت خصوصی برای مدت یکسال مشغول به کار شوم. شرکت قرار است یک قرارداد یک ساله با من ببندد و میخواهد این قرارداد را در قالب چهار قرارداد سه ماهه، اما همه را یکجا با من امضا کند. همچنین یک سفته ضمانت کار هم از من میگیرد.
حال سوال من این است که اگر من بخواهم مثلا بعد از شش ماه قرارداد را فسخ کنم و از شرکت بیرون بیایم، آیا شرکت میتواند جهت فسخ قرداد پیش از موعد از سفته من استفاده کند؟؟ آیا بستن قرارداد به صورت چهار قرارداد سه ماهه برای من ضرری ندارد؟
با تشکر
پاسخ: سلام بله سفته جزو اسناد تجاری محسوب میگردد و فارغ از شرط و علت ارائه رسیدگی میشود بنابراین شخص گیرنده سفته میتواند وجه آن را مطالبه کند.


مه
ساعت12:21---19 آبان 1395
سلام این شرکت سفته ای به مبلغ 5 میلیون ریال خریداری و برای ضمانت تا سقف 4 میلیون توشته و بعد به مبلغ 5 میلیون اصلاح کرده و پشت نویسی نمودیم ومهر و امضاء کرده ولی کارفرما که وزارت راه میباشد سفته را استرداد نموده و به علت خط خوردگی قبول نکرده و بایستی توسط بانک تایید گردد لطفا راهنمایی بفرمایید
پاسخ: با سلام خط خوردگی یکی از دلایل رد اسناد و اعتراض به محتوای آنهاست قائدتا چون مجدد تایید کرده اید میشد قبول کرد اما کارفرما محکم کاری می کند لهذا لازم است نظر ایشان را تامین کنید .


محمد
ساعت19:16---10 آبان 1395
سلام سفته ای به مبلغ دوازده میلیون تومان گرفتم جهت ضمانتنامه بانکی برای شرکت که مبلغ ده میلیون تومان نوشتم و مهر و امضا کردم سفته استفاده نشد وگم شد جهت جلوگیری از سو استفاده چه باید کرد هیچ کپی از اون ندارم فقط مهرشرکت باامضای مدیرعامل ومبلغ نوشته شده
پاسخ: سلام برای جلوگیری از سو استفاده از احتمالی از مدارک گم شده دو راه وجود دارد اول به تنها مرجعی که امکان سواستفاده یابنده را ممکن است فراهم کند کتبا اطلاع دهید و از درخواست خود رسید اخذ و نگهداری کنید دوم به مراجع قضایی اطلاع دهید این دو کار ممکن است در موارد اولیه ناکافی یا دیر و باشند اما در مراحل بعدی مدرکی معتبر جهت اثبات بیگناهی شما در ضورت سو استفاده خواه بود.


رضا
ساعت22:57---7 آبان 1395
سلام,میخاستم بپرسم آیاسفته ای رورکه ازبانک ملی گرفتم به مبلغ پنجاه میلیون ریال امابالای سفته مهرخورده (سفته تامبلغ سی وشیش میلیون تومان)ایا این سفته ازلحاظ قانونی مشکلی نداره و مبلغ مهرشده قابل قبول هست یانه,ممنون از زحمتی که میکشید وراهنماییتون.
پاسخ: با سلام خیر اون مهر رو با تایید بانک مرکزی رو سفته ها میزنن .


حسین فیروزی
ساعت9:47---28 مهر 1395
باسلام واحترام تاریخ صدوررسفته آیازمان تحویل گرفتن سفته بایدتاریخ همان روزرازد؟
پاسخ: ملاک تاریخ سررسید سفته است . تاریخ تحویل یا صدور سفته تاثیری در پرداخت سفته ندارد.


محسن
ساعت1:16---1 شهريور 1395
سلام.من از کسی بابت پول دستی که بهش دادم مبلغ 10 میلیون سفته گرفتم.که در جاهای خالی چیزی نوشته نشده است فقط در قسمت نام متهد نام نام خانوادگی و در زیر هم امضا و اثر انگشت و در قسمت پشت برگه هم فقط دو امضا وجود داردچه جوری می تونم این سفته ها رو مطالبه کنم
پاسخ: سلام نحوه وصول سفته را در سایت گذاشته ام ولی بطور مختصر شما بند های سفته را تکمیل کنید سپس برگه واخواهی را تکمیل و به مرجع قضایی محل سکونت خودتان ارایه دهید.


محسن
ساعت1:15---1 شهريور 1395
سلام.من از کسی بابت پول دستی که بهش دادم مبلغ 10 میلیون سفته گرفتم.که در جاهای خالی چیزی نوشته نشده است فقط در قسمت نام متهد نام نام خانوادگی و در زیر هم امضا و اثر انگشت و در قسمت پشت برگه هم فقط دو امضا وجود داردچه جوری می تونم این سفته ها رو مطالبه کنم
پاسخ:توضیح دادم


mehdi
ساعت18:54---25 تير 1395

باسلام.من سفته اي در دست دارم كه فقط ازطرف اثرانگشت كرفته ام ايا سفته معتبراست
پاسخ: بله سفته معتبر است



ترابی
ساعت13:11---4 تير 1395
روز بخیر من میخوام در قبال 3 میلیون تومان طلبم سفته بگیرم.با تئجه به م بودن مبلغ راه به جایی دارم.برای محکم کاری چه کنم که سفته وجاهت قانونی داشته باشه
پاسخ: سلام بله سفته بهترین راه از لحاظ ارزانی و سهل بودن آن است . سفته را به امضاء طرف و پشتش را به امضاء یک شاهد برسانید لطفا مشخصات سجلی افراد را بطور کامل نگهداری کنید.


م
ساعت19:20---26 خرداد 1395
با سلام اگر تاریخ صدور سفته با عدد نوشته شود اشتباه است
پاسخ: خیر تاثیری در وصول سفته ندارد0


پویا
ساعت15:49---3 خرداد 1395
سلام.
اگر از یه شخصی سفته بگیری و طرفی که سفته رو صادر کرده فوت کنه چیکار باید کرد؟
پاسخ: سفته جزو اسناد لازم لاجراست یعنی از طریق ورثه هم قابل وصول است آی دی من در تلگرام https://t.me/A_Rahgozar


مهدی
ساعت20:31---15 فروردين 1395
با سلام و تبریک سال نو
آیا امضا و اثر انگشت پشت سفته (فقط پشت سفته)معتبر است؟بعنی اگر کسی پشت سفته رو امضا و اثر انگشت بزنه و روی سفته امضا نباشه بازهم سفته به لحاظ قانونی معتبر هست؟
پاسخ: خیر روی صفحه در اسنادی مانند چک و سفته ضروری است .


امیر
ساعت9:52---19 بهمن 1394

سلام من دو عدد سفته به شخصی بدون تاریخ و مبلغ داده ام و در متن حواله کرد قید کردم در وجه حامل بابت حسن انجام کار به آقای x که متاسفانه شخص مورد نظر با اضافه کردن مبلغ و تاریخ سفته اینجانب را به شخص دیگری واگذار کرده و بدون واخواست بصورت غیابی حکم گرفته الان واخواهی داده ام میتوانم شکایت کیفری کنم
پاسخ : باسلام شروط واقع در اسناد مورد توجه واقع نمی شود ولی این مانع شکایت کیفری شما نمیشود با مشورت با یک وکیل می توانید روند قضایی را پیگیری کنید موفق باشید



هادی
ساعت13:32---10 دی 1394

سلام. من می خوام یه وام 5 تومنی بگیرم. وام دهنده ازم سفته خواسته در قبال پرداخت اقساط. چطور باید این سفته رو بدم که واسم مشکلی ایجاد نکنه.
پاسخ: شما قائدتا باید وام را به اضافه سود در سررسید پرداخت کنید اگه وام رو یکجا و در تاریخ مشخصی باید:  بدید که ساده است یه سفته به سررسید روز موعد (تاریخ سررسید وام ) بدید ولی اگه قراره اقساط بدید سفته باید به سرسید آخرین قسط باشه و البته معمولا مبلغ سفته معادل کل وام و سود و مبلغی بابت دیر کرد به سرسید آخرین قسط وصول میکنند.



رسول
ساعت18:52---14 مهر 1394
باسلام
ایاسفته بدون اثر انگشت قانونی هست.
پاسخ: سلام سفته با نداشتن اثر انگشت اجرایی و قانونی است !
پاسخ: اثر انگشت برای محکم کاریه ور نه جزو الزامات نیست مگر شخص بی سواد باشه و نتونه امضا کنه


علی
ساعت14:59---2 شهريور 1394
با سلام
بنده موسسه ای فرهنگی با دو شریک راه انداختم ک ثبت نشده است
بعد از یکسال به اختلاف خوردیم و قرار ب جداشدن بود
شرکای بنده بعد از قرار جدا شدن تمام وسایل موسسه از جمله دوربین و کامپیوترهای موجود را از دفتر بردند و کلا دفتر مجموعه را تخلیه کردند بدون اینکه بمن اطلاعی بدهند در واقع تماس وسایل دفتر را دزدیدند.
بنده برای حفظ آبروی شرکا شکایتی نکردم و قرار شد طی تماسی ک باهشون داشتم یک نفر حکم تعیین شود تا برای جدایی ما قضاوت کنند و وسایل دزدیده شده را به دست حکم برسانند
حکم یک فرد بازاری انتخاب شد و وسایل را در اختیار ایشان قرار دادند

حکم در انتها حکم داد ک برند موسسه با تمامی مشتریان به دست اون دو شریک دیگر باشد و بنده هم بمدت 6 ماه داخل این کار وارد نشوم
در انتها هم حکم گفت سفته 20 میلیونی آورده شود تا وسایل بنده را آزاد کند و همچنین سفته ضمانتی باشد که در این شش ماه داخل کار حرفه فیلمبرداری خودم نشوم ک اگر شدم سفته را برای اجرا به دونفر شریک دیگرم ک از هم جدا شدیم بدهد
حالا سوال بنده با این توضیحات این است ک آیا این سفته از طرف حکم تعیین شده از طرف خودمان قابل اجراس در حالی که در سفته فقط امضا و نام من و کد ملی من (ک کد ملی را از عمد اشتباه نوشتم) قید شده است و بقیه قسمت ها و پشت سفته خالی است
منظورم این است که اگر در مدت 6 ماهی ک گفتن در کار فیلمبرداری نروم و من رفتم آیا این سفته قابل اجراس در ضمن این سفته را مجبور شدم بدم چون سیستمی ک ازم دزدیه بودن در اختیار حکم تعیین شده بود و چاره ای جز آوردن سفته و گرفتم وسایل و سیستم کامپیوتر را نداشتم
ممنون میشم زودتر راهنماییم کنین
پاسخ: با سلام بله سفته قابل اجراست ! حتی اگر کد ملی را اشتباه بنویسید چون با دستور مقام قضایی میتوان کد ملی واقعی شمارا بدست آورد!


فرناز
ساعت18:48---18 مرداد 1394

سلام. من سفته ای دارم که صادر کننده بجای تاریخ صدور مبلغ و بجای تاریخ وصول نیز تاریخ روز صدور را نوشته. آیا راهی برای ویرایش آن هست یا خیر؟
پاسخ: با سلام برای واخواهی سفته از تاریخ سررسید به مدت شش ماه فرصت دارید بنابراین : یا سفته را اصلاح کنید یا در سررسید سفته را واخواهی کنید در اینصورت سفته دهنده مراجعه کرده و سفته را برایتان اصلاح خواهد کرد! موفق باشید



رضا
ساعت3:44---9 مرداد 1394
با عرض سلام و خسته نباشید. جهت اطمینان از دریافت طلبم از شخصی میخوام سفته بگیرم ازش. در قسمت حواله کرد چی باید بنویسم ؟؟
پاسخ: سلام حواله کرد سفته محل ثبت نام کسی است که سفته در وجه وی صادر شده است پس اینجا شما اسم خودتون را بنویسید! موفق باشید


خسرو
ساعت2:08---14 تير 1394
با سلام
از دوستانی در برابر فروش اقلام به شخصی سفته ای - با امضا و اثر انگشت وی - دریافت نموده اند. که در نهایت جهت وصول واخواست داده شده است. لازم به ذکر است که رویه اوراق را شخص سوم یعنی من پُر کرده ام و به خط خودم میباشد. در این میان شکایتی دارم از بابت کلاهبرداری و خیانت در امانتِ سفته - از طرف شخص متعهد -به دلیل پُر نمودن رویه ی سفته که فرد شاکی تنها مدرک خود دال بر گردش مالی فی مابین را ابزاری جهت ادعای خود قرار داده است.
سپاس از یاریتان
پاسخ: باسلام سفته قابل پشت نویسی است . و ممکن است چند نفر آن را برای همدیگر پشت نویسی کنند این موضوع دلیل کلاه برداری یا تقلب نیست در محتویات سفته اگر تقلب شده یعنی مثلا بخشی از آن بعدا نوشته شده است مانع از واخواهی سفته نیست ولی شخص میتواند جداگانه دادخواست برای اثبات خیانت و یا .... ارایه نماید.


علیرضا
ساعت19:32---13 تير 1394

سلام و تشکر
مستحضر هستید بعضا مستاجرهای املاک تجاری از پرداخت مالیاتهایشان خودداری میکنند و جریمه و اصل مالیات معمولا به گردن مالک مغازه می افتد ایا میتوان از مستاجر اول قرارداد بستن یک فقره سفته در وجه اداره مالیات گرفت تا هر موقع مشکلی برای موجر ایجاد شد تحویل دارایی گردد و موجر میتواند پرداخت مالیات پرداخت نشده مستاجر را از گردن خود رفع نماید و اگر سفته فوق در قرارداد ذکر نگردد بهتر است یا ذکر شود ؟
پاسخ:باسلام اینکه اداره مالیات سفته را بجای طلب خود قبول کند یا نه را نمیدانم ولی میشود سفته را در وجه حامل نوشت که اگر خودتون و یا فرد دیگری اقدام به وصول کرد مشکلی نداشته باشد همچنین سفته اگر به نام شما صادر شود دارای قابلیت پشت نویسی برای اداره مالیات یا هرکس دیگری خواهد بود با این توضیح شما برای اطمینان از اینکه طبق قرارداد ضرر نکنید میتوانید با رضایت طرف سفته بگیرید! موفق باشید



علی
ساعت22:38---18 ارديبهشت 1394
با سلام. پشت سفته ای رو برای ضمانت امضا و انگشت کردم. الان دیگه ضامن نیستم. با خط زدن امضا مسولیتی ندارم؟ و آیا سفته اعتبارشو داره؟
پاسخ: سلام بله سفته اعتبار خودشو داره و ضمانت شما هم وجود خارجی ندارد . موفق باشید


رضا
ساعت8:45---16 ارديبهشت 1394

با سلام
من پشت و روی سفته ای را امضا کرده ام و به شخصی داده ام
و از او رسید سفته را گرفته ام.
حالا این شخص ادعا میکند که سفته را گم کرده است.
اگر این سفته توسط شخص دیگری پیدا شود و اقدام کند تکلیف چیست؟
آیا میشود جلوی این کار را گرفت؟

با تشکر فراوان
پاسخ: سلام اسناد تجاری و مالی به هرصورت همیشه خطر مفقود شدن و تحریف و جعل دارند اگر شخص متقاعد شده است که سفته را گم کرده بهتر است طی دادخواستی شماره سفته و احیانا کپی سفته را به مراجع قضایی اعلام کنید که مسولیت پاسخگویی از هرگونه سوء استفاده احتمالی از شما برطرف شود. موفق باشید



سامان
ساعت11:00---2 ارديبهشت 1394
با سلام
سفته ای دارم که متعهد فقط آنرا امضا و مهر نموده (مهر شرکت که متعلق به خودش میباشد) و بقیه جاهای آن خالی میباشد.
آیا این سفته اعتبار دارد؟
پاسخ: سلام بله سفته معتبر است ولی مهمترین موضوع اینه که طرف شما شخص حقیقی است یا شخص حقوقی که شرکت طرف است این دو با هم تفاوتهایی دارند که موقع واخواست لازم است توجه کافی داشته باشید موفق باشید!


امیر
ساعت2:00---11 بهمن 1393
باعرض سلام وخسته نباشید .
من ۲فقره سفته به مبلغ ۴میلیون دستمه . طرف مقابل فقط فقط اسم و فامیلش ، شماره ملی و یک امضا جلو و یک امضا پشت سفته زده . تمام
نه تاریخ نه این که به نام کی ، هیچی ننوشته .
آیا میتوان تاریخ و گیرنده رو خودم بنویستم و به اجرا بگذارم ؟ ؟
پیشاپیش ممنون از راهنمایی شما
پاسخ: سپاس از حضورتون بله .... شما اصلیترین ها رو از طرف دارید کد ملی نام .. نام خانوادگی امضاء آدرس هم که حتما دارید پس بله میشه با یه خودکار همرنگ همه اطلاعات رو طبق نمونه که گذاشتم پر کنید و ....... موفق باشید


اسی
ساعت13:25---16 دی 1393
از اینکه برای همه کامنتها جواب میدی ممنون
همیشه پیروز باشی


غلامرضا
ساعت0:10---31 مرداد 1393
من 4برگ سفته از کسی گرفتم به جای لاستيک(لاستيک فروشم)ففط يک برگ را آدرس بادستخط کلاهبردار است،بقيه با دستخط خودم باشن مشکل ايجاد ميکنه
پاسخ: خیر مشکلی ایجاد نمیکنه


نیک روز
ساعت14:03---23 دی 1392
باسلام

من 10میلیون وام گرفتم ضامن از من سفته خواسته که قرادادبنگاهی نوشته شده که این سفته امانت تا زمان باز پرداخت وام در سفته هم هم قید شده مبلغ و بازپرداخت سفته بنام شخص صادره شده ایا باز هم برای من ممکن دردسر ساز باشد

باتشکر
پاسخ: باسلام نه فکر نمی کنم مدرک شما اگر معتبر باشد یعنی از لحاط تاریخ و محتوا و شاهد مشکلی نداشته باشد انشاالله دردسری نخواهد داشت .


mahdi
ساعت18:58---18 دی 1392
اگه به جای امضا اثر انگشت شخصی پای سفته باشه اما اسم شخص دیگه ای نوشته شده باشه چه کسی باید سفته رو پرداخت کنه
پاسخ: شخصی که دین دارد و سفته را امضاء کرده موظف به پرداخت سفته است اما اگر امضاء یا اثر انگشت جعل شده باشد مسئله حقوقی است که بهتر است با یه وکیل کاردرست مشاوره کنید.


mahdi
ساعت18:57---18 دی 1392
اگه به جای امضا اثر انگشت شخصی پای سفته باشه اما اسم شخص دیگه ای نوشته شده باشه چه کسی باید سفته رو پرداخت کنه

محمد
ساعت21:24---14 آبان 1392
سلام. اگر در سفته قید شود بصورت امانی جهت ضمانت حسن انجام کار برای نقد کردن آن آیا ابتدا لازم است در دادگاه وقوع شرط اثبات شود یا خیر؟ و اینکه توقیف اموال در مورد کسی که هیچ سندی به نام او نیست چگونه انجام می شود و آیا می توان فرد سفته دهنده را ممنوع الخروج کرد؟ ممنون
پاسخ:سلام دوست عزیز همانطور که در متن این مقاله(,سفته قسمت دوم ) آمده است اسناد تجاری شرط بردار نیستند ولی بعضی از قاضی ها تحت تاثیر عوامل مختلف ممکن است به این شروط توجه کرده و باعث ایجاد مانع در وصول سفته شوند شما بهتر است هرگز سفته یا چک مشروط قبول نکنید و اما در این مورد بخصوص اگر شرایط و دفاعیات مناسب ارایه شود شخص صادر کننده ملزم به پرداخت وجه سفته خواهد شد در این صورت اگر ایشان اموالی نداشته باشد از طریق واحد اجراییات حکم جلب وی صادر می گردد همچنین چنانچه بیم خروج وی وجود دارد طی لایحه جداگانه این را به اطلاع قاضی برسانید در هر صورت پیشنهاد من این است با وکیل ماهری مشورت کنید موفق باشید


اکبر
ساعت18:40---31 ارديبهشت 1392
سلام.من سفته ای دارم که صادرکننده جلوی به حواله کرد نوشته بانک ملی.سفته رو هم اولین بار برای من صادر کرده.حال اسن سفته رو میتونم از طریق دادگاه وصول کنم یا خیر؟
پاسخ:سلام دوست من متاسفانه سفته شما الان انگار متعلق به بانک ملی میباشد دو راه دارید الف: اگه با بانک.ملی معامله دارید بانک ملی آن را ظهر نویسی کند و به شما منتقل کند ب: صادر کننده سفته آن را اصلاح نماید و یا خودتان به شکلی که باعث قلم خوردگی سفنه و لاک گرفتگی اننشود آنرا به نام خودتان اصلاح کنید. موفق باشید


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






 
عزت اله ناصری

به وبلاگ خودتان خوش آمدید لینک در تلگرام: Telegram.me/A_Rahgozar Telegram.me/bayerahgozar
yoamir2@gmail.com

 

دسته بندی

قوانین و مقررات

بودجه شهرداریها

آیین نامه مالی شهرداریها

قوانین و مقررات استخدامی

مطالب عاشقانه

شعر های عاشقانه

متن های زیبا

اس ام اس

اس ام اس عاشقانه

اس ام اس جوک

اس ام اس عمومی

مسائل و مطالب اجتماعی

بیماریها

از هر دری سخنی

از هر دری سخنی

 

لینکها

حمل ماینر از چین به ایران

حمل از چین

پاسور طلا

الوقلیون

 

مطالب قبلی

» علی سلمانی کوزه کنان
» همه بخشنامه های همسان سازی حقوق و مزایای بازنشستگان
» دل واژه های من
» میانه های کانالم
» دیوار دلم
» عطش
» حد نصاب معاملات شهرداریها و دهیاریها
» عاشقانه ای نو
» برای تو
» فایل جدید حسابداری شهرداریها سال 2014 میلادی یا سال 1393 خورشیدی
» مرا پیدا کن
» پیامهای عاشقانه
» اس ام اس های متفرقه
» گفت ......... گفتم .........
» زندگی زیبا میشود.... اگر....(2)
» کنکور دانش آموز های قدیمی و جدید
» طرح استفاده از پوز در واحد های درامدی شهرداریها
» متن کارت عروسی
» اس ام اس های جدید
» شهرداریها به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی بیشترین ضرر را از قانون هدفمندی یارانه دیده اند

 

ارشیو

خرداد 1402

ارديبهشت 1400

تير 1398

خرداد 1396

ارديبهشت 1394

فروردين 1394

اسفند 1393

آذر 1393

بهمن 1392

دی 1392

آذر 1392

مرداد 1392

تير 1392

خرداد 1392

ارديبهشت 1392

فروردين 1392

اسفند 1391

بهمن 1391

دی 1391

مهر 1391

شهريور 1391

مرداد 1391

تير 1391

خرداد 1391

ارديبهشت 1391

فروردين 1391

اسفند 1390

بهمن 1390

 

نویسندکان

عزت اله ناصری

 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ناگفته های گفتنی و آدرس bayerahgozar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک ها

علیرضا سپاهی/ شاعر فارس و کرد

دایرکتوری لینکهای مفید

joker

maysam web

ناگفته های گفتنی

ردیاب خودرو

 

امکانات

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگدهی

 

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 38
بازدید دیروز : 194
بازدید هفته : 38
بازدید ماه : 706
بازدید کل : 352690
تعداد مطالب : 65
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1